NE
Nederlands
FR
Français
Inloggen
HelloFreshIconChevronRightSmallMaaltijdboxIconChevronRightSmallVoedseltrends

Foodtrends 2022 in België

Foodtrends 2022 in België

Over de hele wereld zijn eetgewoonten aan het veranderen, maar hoe staat het met die van ons? HelloFresh deed onderzoek naar de Belgische eetgewoonten en foodtrends van het afgelopen en komende jaar. Hierbij putten we uit allerlei databronnen en blikken we terug op 10 jaar HelloFresh. Welke recepten zijn favoriet?

Over de hele wereld zijn eetgewoonten aan het veranderen, maar hoe staat het met die van ons? HelloFresh deed onderzoek naar de Belgische eetgewoonten en foodtrends van het afgelopen en komende jaar. Hierbij putten we uit allerlei databronnen en blikken we terug op 10 jaar HelloFresh. Welke recepten zijn favoriet?

Flexitarisme in 2022

Steeds meer mensen laten vlees en vis vaker liggen en ontdekken de voordelen van groeten en fruit. Dat zien wij ook terug in de groeiende interesse voor veggieboxen . Maar velen gaan een stapje verder. De interesse voor veganisme is het afgelopen jaar met 49% toegenomen, blijkt uit onlinezoekgedrag*. In een veganistische keuken is geen enkel dierlijk product terug te vinden, maar wel een dieet rijk aan groenten, fruit, granen en noten. Ben je nog niet helemaal klaar om kaas en eieren volledig naast je neer te leggen, maar ben je wel bewust met voeding bezig? Dan behoor jij misschien wel tot de flexitariërs. Hierbij wordt aandachtig met gezondheid en milieu omgegaan door de inname van dierlijke producten te verminderen. Zal de trend van biologisch, duurzaam, bewust en plantaardig eten ook in 2022 blijven toenemen? Wij hopen van wel.
*Gebaseerd op data uit keywordtool.io voor de term ‘veganisme’ (dec 2020 - nov 2021) in Vlaanderen

Aardappelmelk en meer

Bewustzijn over voeding neemt diverse vormen aan. Zo zijn er allerlei innovatieve technische ontwikkelingen die voeding zo biologisch en duurzaam mogelijk produceren. Ook worden er verschillende plantaardige alternatieven gevonden voor bestaande dierlijke producten. De wortel‘spek’ en mais‘ribbetjes’ waren al een hit op TikTok het afgelopen jaar. Ook werd er in het afgelopen jaar 23% meer gezocht op 'plantaardige melk' (met een gemiddeld zoekvolume van 480) ten opzichte van het voorgaande jaar***. In 2022 zal, naar verwachting, naast sojamelk ook haver- en aardappelmelk aan populariteit winnen. In het afgelopen jaar nam de interesse voor aardappelmelk en havermelk respectievelijk met 400% en 81% toe in België****. Met een gemiddeld zoekvolume van respectievelijk 10 per maand en 1000 per maand lijkt het erop dat deze trend een blijvertje is. Wil je ook eens de melk-trend van gekookte aardappelen met water uitproberen? Kook dan eens dit ontbijtje of gezond toetje van havermout uit de oven met aardappelmelk, of een andere plantaardige variant.
***'Plantaardige melk’ source: keywordtool.io dec 2020 - nov 2021 in Belgie. Het zoekvolume op ‘havermelk’ is in België het afgelopen jaar met 81% toegenomen met een gemiddeld zoekvolume van 1000 (source: keywordtool.io, dec 2020 - nov 2021).
**Gebaseerd op data uit keywordtool.io (juni t/m november 2021 voor de term ‘aardappelmelk' in België)

Vegetarisch of met vlees?

Keuken

Populairste recepten

Populairste ingrediënten

Ons eten binnen 10 jaar

Experten aan het woord

Vegetarisch of met vlees?

Keuken

Populairste recepten

Populairste ingrediënten

Ons eten binnen 10 jaar

Experten aan het woord

7,3 miljoen uur achter het fornuis

Belgische thuiskoks stonden afgelopen jaar maar liefst 7,3 miljoen uur in de keuken voor het koken van HelloFresh-gerechten. Met ruim 23% meer online zoekopdrachten in vergelijking met vorig jaar, lijkt het bereiden van vegetarische recepten een echte trend. Bovendien zochten we dit jaar 126% meer naar gezonde recepten voor het avondeten dan vorig jaar.

Meer vegetarische maaltijden in 2021

Sinds januari 2021 zijn ruim 40% van de recepten die HelloFresh'ers bestellen vegetarisch. In vergelijking met 2020 is dit 7,3% gestegen. Dat mensen meer vegetarisch bestellen, blijkt ook uit online zoekopdrachten. Zo werd er het afgelopen jaar meer dan 22% vaker gezocht naar 'veggie wraps' en zelfs 181% meer naar 'veggie bbq'. Tegelijk werd er gemiddeld 30 keer per maand gezocht naar de vegetarische lasagne van HelloFresh. Ook benieuwd naar dit recept?

Vlaanderen meer veggie dan Wallonië

Veggie eten is de laatste jaren onwijs in trek, daarom hebben we per regio gekeken hoe het in Belgïe er voor staat. Zoals in de grafiek te zien is, is vooral in Vlaanderen vegetarisch eten enorm populair! Hier wordt regelmatig het stukje vlees vervangen voor een heerlijke vleesvervanger als Aubergine of Hallloumi. In Wallonië daarentegen blijft men trouw aan vlees, maar zien we wel een verschuiving met de afgelopen jaren. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat er veel meer veggie is gegeten in 2021 ten opzichte van 2020.

Betekent dit dat pescetariërs (mensen die geen vlees maar wel vis eten) tijdens de lockdown vegetariërs zijn geworden? Belgische thuiskoks kiezen het liefst vegetarische proteïnen, zo blijkt uit de verkoopsgegevens van HelloFresh: ruim 40% koos voor recepten met een vegetarische proteïne. Daarnaast bevatten 12,5% van de recepten die Belgen bestelden kip, rundsvlees en varkensvlees. De verdeling tussen rundsvlees, kip, vis en varkensvlees is ongeveer gelijk gebleven met vorig jaar, maar er werd minder witvis (van 8,6% naar 5%) en zeevruchten (van 2,8% naar 1,3%) besteld. Wat wel opvalt, is dat Belgen meer vegetarische gerechten bestelden (van 32,9% naar 40,2%).

Ook in de online zoekopdrachten in Google zien we deze trend terugkomen. Afgelopen jaar werd er ruim 23% vaker gezocht naar 'vegetarische recepten' dan vorig jaar.

Top 5 meest gezochte vegetarische termen

1. vegetarische gerechten (8,100)
2. vegetarische recepten (2,900)
3. vegatarische lasagne (2,900)
4. vegetarische pasta (1,600)
5. vegetarische ovenschotel (1,500)

  • Top 5 is gebasseerd op gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google

Italiaanse keuken is favoriet

Net als vorig jaar (2020) blijft de Italiaanse keuken met stipt op 1 favoriet wanneer het gaat om maaltijdboxen van HelloFresh. Zo bestond ruim 29% van de bestellingen in 2021 uit Italiaanse recepten. In 2020 bestond 27% van de bestellingen uit boxen met Italiaanse gerechten. Een andere stijging is te zien in het aantal fusion- en Nederlandse gerechten dat besteld is in 2021. Zo werden er 1% meer fusiongerechten besteld en bijna 1% meer Nederlandse gerechten. Keukens die dit jaar minder favoriet waren in vergelijking tot 2020 waren de Mexicaanse keuken (-2%) en, tot verbazing, onze eigen Belgische keuken (-1%).

Onderstaand lijstje kunt u een opsomming vinden waar de Italiaanse gerechten van HelloFresh voornamelijk gegeten worden:

  1. Antwerpen
  2. Oost-Vlaanderen
  3. Vlaams-Brabant
  4. West-Vlaanderen
  5. Limburg

Thuis dineren? Belgen kiezen voor frietjes en brood

Bij maar liefst 50% van de maaltijdboxen in 2021 werden frietjes besteld. In vergelijking tot 2020 is dit een stijging van maar liefst 5%. Ook werden er dit jaar meer broodmaaltijden besteld en werden er meer maaltijden met granen besteld ten opzichte van 2020. Rijst werd in 2021 opvallend minder gegeten in vergelijking tot 2020. Zo bestond in 2020 14% van de maaltijdboxen uit recepten met rijst en was dit aandeel in 2021 slechts 8%. Dit blijkt ook uit online zoekgedrag: zo werd er het afgelopen jaar -23% minder op ‘rijstrecepten’ gezocht, in vergelijking tot vorig jaar. Zoekopdrachten met hierin het woord ‘pasta’, stegen daarentegen het afgelopen jaar met +24%.

Minder appetizers, meer kaas- en zuivelproducten & desserts in Belgische keukens

In 2021 werden er ten opzichte van 2020 minder appetizers besteld door Belgen die een maaltijdbox bij HelloFresh bestelden. Dit aandeel daalde met -21%. Daarentegen werden er meer kaassoorten & zuivelproducten besteld (+10%) en meer desserts (+4%). En wij begrijpen wel waarom: het meest bestelde dessert zijn de Chocoladelavacakejes, gevolgd door Crème brûlée.

Deze groenten aten we het meest

Gezond snacken wordt steeds populairder

In 2021 bestelden thuiskoks opvallend veel fruit en snoepgroenten. Zo voegden HelloFresh'ers in 2020 al volop snoeptomaatjes, blauwe bessen en avocado's aan hun box toe en ook in 2021 bleef dit aantal stijgen. In totaal werd er 7,1% meer fruit en groentesnacks besteld, zoals kleine paprikaatjes, snoeptomaatjes, geschrapte worteltjes, avocado of verschillende mixen.

Ons eten binnen 10 jaar

HelloFresh onderzocht hoe 509 Belgen voedsel koken, kopen en eten en toont aan hoe de eetcultuur bij mensen thuis verandert

  1. De afgelopen 10 jaar kookten volwassenen in België thuis vaker gevarieerde maaltijden (29%) met verse ingrediënten (29%).

  2. 30% van de Belgen wilt in 2022 vaker lokaal geproduceerde ingrediënten kopen.

  3. Meer Belgen willen verschillende keukens (33%) en dieetvoorkeuren (31%) uitproberen de komende 10 jaar.

Experten aan het woord

Naar welke recepten kijk je de komende maanden het meeste naar uit?

Ik kijk uit naar de linguine met pompoen en krokant spek maar ook naar de plaattaart met pompoen en geitenkaas, want het pompoenseizoen gaat weer bijna van start. Ook van macaroni met hesp en kaas en eigenlijk elk gerecht met gratin dauphinois word ik enthousiast. Extra lekker voor de winterdagen die eraan komen! Mijn favoriet van vroeger is de zelfgemaakte fishsticks met tartaarsaus. En binnen 4 weken hebben we weer de kip met spek en kweeperenmoes. Je kunt van kweeperen trouwens ook lekkere confituur maken.

-Vicenta Ferreira Pinheiro

Welke voorspellingen heb je over het thuis koken in 2022?

Voorspellingen zijn altijd lastig, maar ik denk dat er een balans zal komen tussen uit eten gaan, bestellen en thuis koken. Ik denk dat door het veel thuis zijn (door de covid-situatie) en het weinig zien van familie en vrienden, we op zoek waren naar andere mogelijkheden en daar was een maaltijdbox een goede oplossing voor. Desondanks zullen we de maaltijdboxen nog steeds gebruiken, maar minder vaak. Misschien kunnen we mensen aanmoedigen om boxen te blijven bestellen door nieuwe thema's aan te bieden of ons menu uit te breiden met meer caloriebewuste recepten.. We gaan het zien!

-Vicenta Ferreira Pinheiro

Methodologie

Onderzoek uitgevoerd door Censuswide voor HelloFresh bij 522 respondenten die in België wonen in september 2021.