HelloFresh

Een kijkje in de Belgische keuken

Een kijkje in de Belgische keuken

Wat is er veranderd door de crisis? Ruim één jaar na de lockdown deed HelloFresh onderzoek om inzicht te krijgen in veranderingen van onze eetgewoonten. Zijn we anders gaan eten? En welke trends nemen we nog meer waar? HelloFresh zocht het voor je uit!

Wat is er verandert door de crisis? Ruim één jaar na de lockdown deed HelloFresh onderzoek om inzicht te krijgen in veranderingen van onze eetgewoonten. Zijn we anders gaan eten? En welke trends nemen we nog meer waar? HelloFresh zocht het voor je uit!

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Populairste recepten

Populairste ingrediënten

Keuken

Vegetarisch of met vlees?

Populairste recepten

Populairste ingrediënten

Zijn we gezonder of juist ongezonder gaan eten?

Sinds maart 2020 eet 44% van de Belgen meer groente en fruit en ruim 35% eet meer gezonden en evenwichtige maaltijden. Ook wordt er meer met streek- en seizoensproducten gekookt (+30%). Het lijkt alsof we goed op weg zijn met onze gezonde gewoonten, hoewel een groot deel van de Belgen ook aangeeft meer te snacken (30%) en te snoepen (17%) dan een jaar geleden. Bovendien maakte 2020 gehakt van de dagelijkse structuur: maar liefst 25% van de Belgen geeft aan op onregelmatige tijden te eten sinds ze meer tijd thuis doorbrengen.

Fusion is populair, oosterse gerechten steeds minder

Onze belangstelling in de Franse keuken is het afgelopen jaar gehalveerd, maar we genieten daarentegen de helft vaker van de fusion-keuken. Deze manier van koken is zelfs dubbel zo populair geworden als onze eigen Belgische keuken!

Onze interesse in gerechten uit het oosten is enorm afgenomen: er worden driekwart minder gerechten uit het Midden-Oosten besteld, de Thaise bestellingen zijn gehalveerd, en de Indonesische bestellingen zijn gedaald tot minder dan een zesde van de bestellingen van vorig jaar. We zagen tijdens dit jaar ook de bestellingen van pizza, soep, stoofpotjes en bowls dalen. Ovenschotels waren dan weer een stuk populairder, net zoals burgers, roerbakgerechten en curry’s.

Worden pescotariërs langzaam vegetariërs?

We halen onze proteïnen nog steeds uit dezelfde bronnen als een jaar geleden. De verdeling tussen rundvlees, kip, vis en varkensvlees is ongeveer gelijk gebleven. Wel werden er minder witvis (van 13% naar 8%) en zeevruchten (van 5% naar 2%) besteld, en iets meer vegetarische maaltijden (van 32% naar 35%).

Betekent dit dat pescotariërs - mensen die geen vlees eten maar wel vis - tijdens de lockdown volledig vegetarisch zijn geworden? Dit komt overeen met het onderzoek dat HelloFresh eerder uitvoerde, waaruit bleek dat steeds meer Belgen interesse tonen in een vegetarisch menu en hun stukje vlees vaker weglaten.

Thuis dineren? Belgen eten veel meer aardappels

Ze werden in 2020 dubbel zoveel gegeten dan ervoor: aardappels en friet. Onze oude vertrouwde frieten doen het goed sinds we meer thuis eten: de aardappelbestellingen bij HelloFresh stegen met bijna 20% ten opzichte van andere koolhydraatbronnen, zoals brood (-33%), pasta (-10%) en rijst (-6%).

Er wordt steeds vaker een flesje wijn opengetrokken aan de Belgische keukentafels

Sinds we niet meer uit eten kunnen, trekken we steeds vaker thuis een fles wijn open bij het eten. Waar eind 2019 en begin 2020 gemiddeld 2700 flessen wijn werden besteld, steeg dat sinds maart 2020 naar 3100 flessen per maand. In het halve jaar daarna werd het flesje wijn aan onze keukentafels nóg veel populairder, toen werden er zelfs gemiddeld 3800 flessen wijn per maand besteld!

Ook draaiden de Belgische ovens overuren; we bakten ruim 32.200 taarten en cakes. Afgelopen jaar was de carrot cake en bananenbrood het populairst. Daarnaast trakteerden we onszelf op ruim 6600 desserts bij de bestellingen. Met de crème brûlée en de chocoladelavacake als favoriet. Doordat we niet uit eten konden, speelden we thuis graag als chef-kok!

Deze groenten aten we het meest

HelloFresh vergeleek ook de populariteit van verschillende groenten. Met 15% is de tomaat nog steeds de populairste groenten bij onze Belgische HelloFresh'ers, gevolgd door courgette (13%) en prei (10%). Opvallend is dat er sinds maart 2020 veel meer champignons gegeten worden. De paddenstoelen stegen van een kleine 3% naar ruim 8% van het totale aantal bestelde groenten, waarmee ze zelfs de broccoli (7%) inhaalden. Het wordt komend jaar nog spannend tussen de champignon en de rode paprika, die voorlopig goed is voor net geen 9% van alle groenten in de Belgische pannen.

Gezond snacken wordt steeds populairder

Of we ons beter willen weren tegen het virus, of om een andere reden gezond willen snacken... Hoe dan ook, er wordt bij HelloFresh opvallend veel fruit en snoepgroente besteld. Vóór maart 2020 gingen er gemiddeld een kleine 1700 Fruitboxen per maand over de toonbank, daarna steeg dat naar meer dan 3300 per maand! Sinds november 2020 biedt HelloFresh ook snoepgroente aan. Deze kleine paprikaatjes, snoeptomaatjes, geschrapte worteltjes, avocado en/of mixen, vinden gretig aftrek. De eerste maanden werden er 1200 van besteld, maar dat verdubbelde al snel: dit jaar worden er gemiddeld 2400 per maand van besteld.
Methodologie: Deze informatie komt van interne data op basis van de receptkeuzes van Belgische HelloFresh'ers. Er wordt een periode van 25 maanden vergeleken: 1 maart 2019 t/m februari 2020 (voor corona) vs. 1 maart 2020 t/m maart 2021 (sinds corona). Bovendien is er data gebruikt uit een respondentenonderzoek onder de klanten van HelloFresh met 1000 respondenten over een periode van 05-06-2020 t/m 11-06-2020. Er zijn aanvullende gegevens opgenomen om een bredere context te geven aan de Belgische voedingstrends. De zoekvolumes zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand voor een zoekopdracht met behulp van gegevens van Google Trends en Keywordtool.io.
© HelloFresh 2021

      Meer weten over dit onderzoek?

      Meer weten over dit onderzoek?

      Neem contact op